30.04.2015

45 JUBILEUSZOWY RAJD WROCŁAWSKI

30.04.2015
 

W minioną sobotę we Wrocławiu uczestniczyliśmy w prawdziwym święcie trialowców! Na "Wzgórzu Kilimandżaro" we Wrocławiu odbył się 45 Jubileuszowy Ogólnopolski Motocyklowy Rajd Wrocławski "Trial"! W zawodach udział wzięło ponad czterdziestu zawodników, a na część oficjalną na to trialowe święto licznie przybyli również zasłużeni działacze sportowi.
 

Do roku 1970 rajdy motocyklowe na terenie okręgu wrocławskiego odbywały się w różnych miejscowościach oraz na terenie całej Polski. W 1970 roku Komisja sportowo-motocyklowa podzieliła obszar Polski na poszczególne strefy z wytyczeniem okręgów peryferyjnych do którego ZO PZM Wrocław zaliczony został, jako strefa południowo-zachodnia. Wówczas sekretarz wrocławskiego okręgu PZM powołał Stefana Czyżowskiego i Lucjana Korszka do zorganizowania strefy obejmującej okręg: Opole, Zielona Góra, Poznań, Łódź i Wrocław.
 

W 1979 roku powierzono organizację rajdu sekcji motocyklowej WKW Sparta, która dzięki swoim działaczom zaczęła się dynamicznie rozwijać. w latach siedemdziesiątych Rajdy Zagórskie (nazwa pochodzi od Zagórza Śląskiego , gdzie zorganizowano pierwszy rajd) zaliczane były jako kwalifikacyjne rundy do Mistrzostw Polski. Rajd Zagórski przeprowadzono 5 razy w Zagórzu, 5 razy w Szklarskiej Porębie, 1 raz w Dzierżoniowie, 1 raz w Międzygórzu, 1 raz w Wałbrzychu i 32 raz we Wrocławiu.
 

W 2001 roku organizator TMSM "SPARTA" postanowił zmienić nazwę rajdu na Rajd Wrocławski. Rajdy Zagórsko - Wrocławskie przechodziły różne losy ale dzięki wysiłkowi działaczy sportowych takich jak: M. Walkowiak, F. Panek, Z. Niewolny, S. Deptuch, A. Popielski, A. Popkiewicz, K. Sikorski, R. Senator, A. Skrzypczyk, L. Korszek oraz wielu innych, nieprzerwanie kontynuowane są do dnia dzisiejszego.
 

Tegoroczny Rajd Wrocławski odbył się w dobrze znanym trialowcom miejscu, a mianowicie na "Wzgórzu Kilimandżaro", którego to ukształtowanie terenu pozwala na przeprowadzenie tego typu zawodów.  Na starcie stanęło 41 zawodników, którzy dali z siebie wszystko aby wypaść jak najlepiej i i zgarnąć jak najmniej karnych punktów. Zgodnie z harmonogramem pierwszy zawodnik wyruszył na odcinki w samo południe. Jak na jubileuszowy rajd przystało, to nawet pogoda sprzyjała organizatorom i zawodnikom, którzy w pięknym słońcu i wysokiej, jak na kwiecień temperaturze konkurowali między sobą na trialowych odcinkach. Odcinków obserwowanych było łącznie osiem. Zawodnicy mieli do pokonania w określonym czasie czterokrotnie pętlę składającą się z tych ośmiu odcinków o zróżnicowanym stopniu trudności, na których wyznaczono ślady dla każdej z klas.
 

Trial jest taką dyscypliną, która wymaga pełnego zaangażowania ze strony organizatorów. Dlatego też na odcinkach w pełnym skupieniu pracowali sędziowie oraz ich asystenci, którzy oceniali poczynania zawodników.
 

Niepokonanym zawodnikiem tak samo, jak i w ubiegłych latach był reprezentant TMSM Sparta Wrocław Jiri Svoboda, który ukończył zawody z dorobkiem 0 punktów karnych!
 

Na drugim miejscu w klasie otwartej uplasował się Rafał Luberda, który tylko o 2 pkt. przegrał ze Svobodą. Trzecie miejsce zajął Tomasz Kuzak.
 

Po zawodach, gdy emocje już opadły, wszystkim zwycięzcą wręczone zostały puchary, a następnie nagrodzeni zostali zasłużeni działacze sportowi związani z Rajdem Wrocławskim, kierownicy rajdów, sędziowie oraz ich asystenci.
 

Rafał Luberda: "Co jest najtrudniejszego w trialu? Przede wszystkim równowaga, od tego się zaczyna, żeby jeździć w trialu. no i koncentracja. trzeba się koncentrować na tym co się robi! A o czym się myśli na odcinku? Żeby przejechać go bezbłędnie. A rady dla początkujących? Najlepiej zacząć od najmłodszych lat, aczkolwiek pierwsze podstawy i kroki na trialu zacząć od stania na motocyklu, poruszania się i jazdy na sprzęgle, to są podstawy, które należy opanować, od tego trzeba zacząć naukę. A jeśli chodzi o sherco, to nie wiem czy najlepsze alw najlepiej mi się tym motocyklem jeździ, jest bezobsługowy i dlatego tą marką jeźdżę do dziś. Jeździłem każdym motocyklem dlatego jakieś doświadczenie mam jeżeli chodzi o marki, więc mogę coś na ten temat powiedzieć. A zawody bardzo fajne. Organizacja na dobrym poziomie, z roku na rok coraz lepiej. nieraz były zgrzyty w biurze z papierami, to z tym to z tamtym ale dzisiaj organizatorr przyszedł po rozum do głowy i wszystko przebiega płynnie, fajnie tak, że jesteśmy zadowoleni".
 

Kierownik Rajdu, Lucjan  Korszek: "Są to pierwsze zawody w tym sezonie natomiast 45 kolejne. Jest to druga edycja rajdów obserwowanych. Pierwszą mamy w Szklarskiej Porębie, którą organizujemy od 55 lat bez przerwy z roku na rok oraz we Wrocławiu, gdzie mamy drugą edycję, którą organizujemy dzisiaj właśnie w ramach 45 lecia Rajdu Wrocławskiego. Chcę powiedzieć, że obojętne nam jest czy jest stan wojenny czy są kartki na paliwo czy jakieś inne przeciwwskazania, to rajd ten zawsze się odbywał zresztą, jak co roku i doszło do tego, że robiliśmy również międzynarodowe rajdy. Dzisiaj są to Mistrzostwa strefy południowo-zachodniej, gdzie zrzeszamy pięć różnych okręgów"
 

-Jak ocenia Pan zawody? Wypaliły?

- "Tak zawody wypaliły. Przede wszystkim wspaniała pogoda, to jest 50% sukcesu, poza tym odpowiednia ilość zawodników z całej Polski od Nowego Targu do Poznania, wszystkie okręgi, które są u nas zrzeszone i przede wszystkim żadnego zdarzenia i wypadku nie było, co jest bardzo ważną rzeczą, no i cieszymy się,  że dokonaliśmy pewnego dzieła, które przejdzie do historii".
 

- A dla tych, którzy chcieliby spróbować trialu, co jest w tej dyscyplinie najważniejsze?

- "W trialu najważniejszy jest motocykl, który powinien być przystosowany do jazdy figurowej na motocyklu. Nie chodzi tutaj o szybkość, jak w motocrossie czy enduro, tu chodzi o jazdę pokazową na tymże motocyklu do pokonywania odpowiednich trudności typu kamienie korzenie i inne przeszkody terenowe, które się przejeżdża bez zdjęcia nóg z podnóżek i bez uzyskania punktów karnych.  No i nerwy, to każdy sportowiec musi mieć, musi to być wyuczone i oczywiście nie powinno się palić papierosów, nie używać alkoholu. Jest to bardzo fajna dyscyplina, którą można uprawiać już od młodych lat".
 

- Dziękuję i do zobaczenia na kolejnym Rajdzie Wrocławskim!

- "Dziękuję, mam nadzieję, że za pięć lat znów się spotkamy"!
 

WYNIKI ZAWODÓW:
 

KONKURSOWA JAZDA MOTOCYKLEM:

  1. Woźniak Tomasz
  2. Łaczek Tomasz TMSM SPARTA Wrocław
  3. Ślazyk Tomasz KKCiM SMOK Kraków
     

RAJD WROCŁAWSKI:

Klasa Junior:

  1. Zborowski Łukasz AMK Gorce Nowy Targ
  2. Nykaza Daniel AMK Gorce Nowy Targ
  3. Gąsienica Daniel AMK Gorce Nowy Targ
     

Klasa Weteran:

  1. Nawalany Robert KKCiM SMOK Kraków
  2. Żuławiński Michał AMK Gorce Nowy Targ
  3. Łubkowski Zbigniew TMSM SPARTA Wrocław
     

Klasa Otwarta:

  1. Jiri Svoboda TMSM SPARTA Wrocław
  2. Luberda Rafał AMK Gorce Nowy Targ
  3. Kuzak Tomasz KKCiM SMOK Kraków
     

MISTRZOSTWA STREFY:

Klasa Weteran:

  1. Łubkowski Zbigniew
  2. Ambrożewicz Mariusz
  3. Wyrwich Andrzej
     

Klasa Junior:

  1. Kawałek Paweł
  2. Sobczyk Wojciech
  3. Błaszczyk Kinga TMSM SPARTA Wrocław
     

Klasa Otwarta:

  1. Svoboda Jiri TMSM SPARTA Wrocław
  2. Błaszczyk Dariusz TMSM SPARTA Wrocław
  3. Brzyszcz Michał TUR-MOT Turek

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce Prywatności