11.06.2016

BAJA CZARNE: KURZ I DUŻE PRĘDKOŚCI

11.06.2016

Druga edycja Carmont Baja Czarne przeszła do historii. Zawodnicy mieli do pokonania blisko 135 km odcinków  specjalnych. Stosunkowo równa nawierzchnia zachęcała do szybkiej jazdy, którą hamował jednak uciążliwy kurz.  Najszybszy w gronie samochodów okazał się Miroslav Zapletal jadący z Bartoszem Momotem.
 

Sobotni odcinek specjalny mierzył 64,6 km i wszyscy zawodnicy pokonywali go dwukrotnie. Trasa prowadziła po  terenach poligonu w Czarnem (to wielka, odkryta „piaskownica”), drogach leśnych oraz po prywatnych polach.  Świetnie przygotowana trasa bez kłopotów zniosła dwukrotny przejazd kilkudziesięciu zawodników. Oczywiście nie  oznacza to, że była równa jak stół – w wielu miejscach pod koniec rajdu powstały koleiny, duża część nawierzchni to  piach, który z jednej strony ograniczał prędkość, z drugiej zaś – powodował powstawanie uciążliwego kurzu, który  zostanie chyba znakiem rozpoznawczym tego rajdu. 

    Pierwsze rozstrzygnięcia nastąpiły już na początku pierwszego przejazdu odcinka – Marcin Łukaszewski i Magdalena  Duhanik (czyli ekipa Offroadsport.pl) nie dojechali nawet do słynnej „hopy”. Podobnie jak w roku ubiegłym   posłuszeństwa odmówił samochód – zablokowała się skrzynia biegów. Problemy z układem napędowym Chevroleta   wyeliminowały też Sebastiana Ciułę. Po raz kolejny w tym roku bezkonkurencyjny okazał się duet Miroslav  Zapletal/Bartosz Momot. 
 

Czeskopolska załoga pewnie wygrała wszystkie próby i sięgnęła po zwycięstwo oddalając  się od konkurentów w klasyfikacji sezonu. Za ich plecami walczyli Sławomir Wasiak, Włodzimierz Grajek, Dariusz   Jedliński i Michał Małuszyński. Ten ostatni po raz pierwszy startował nowo zbudowaną w firmie Overdrive Toyotą  Hilux. W grupie TH pewnie wygrał Krzysztof Antończak, zaś w grupie T2 – Marcin Sobiech. Sławomir Wasiak o rajdzie  wypowiadał się w samych superlatywach: „to jeden z najlepiej zorganizowanych rajdów w naszych mistrzostwach!”.  Dodał też, że założeniem na rajd była walka o jak najlepsze czasy, a nie efektowna jazda.     
       
Zacięta walka toczyła się również w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych (przeznaczonym głównie  dla kierowców, którzy nie mają licencji rajdowej). Tomasz Gołka pewnie wykorzystał swoje umiejętności i potężną  moc pojazdu (ponad 450 KM!) i przełamał tegoroczną supremację Jacka Sobonia. Ten drugi również zaliczył bardzo  udany, równy rajd, ale musiał zadowolić się drugą lokatą. Zwycięzca powiedział: „Trasy przygotowane były  rewelacyjnie i bardzo nam się podobały, bo lubimy szybko jeździć. Odcinek oznaczony był bardzo dobrze – podczas  szybkiej jazdy nawigacja nie była łatwa, ale to przecież zadanie dla pilota. Dla nas to jeden ze szczęśliwszych rajdów,  bo odkręcił nam się wał, ale stało się to tuż przed samą metą”. Tradycyjnie nie obyło się bez usterek – w aucie  Michała Goleniewskiego urwał się wahacz, który uszkodził miskę olejową. W konsekwencji doszło do uszkodzenia  silnika. Kilka aut (m.in. Jakuba Jęcha i  Dariusza Krzywkowskiego) straciło… koła. Dacia Duster teamu OverLimit  dachowała na trasie.    

Wiele emocji wzbudziła rywalizacja w Pucharze Polski w Rajdach Baja. Motocyklista Piotr Zawiliński nie miał  konkurencji. W grupie Q2 było trzech zawodników. Na ostateczną klasyfikację (Piotr Serbista, Maciej Albinowski,  Adrian Janik) miał z pewnością wpływ wypadek Macieja, który przewrócił się na trasie. Największa konkurencja  panowała w grupie Q4 (czyli quadów 4x4). Wyszedł z niej zwycięsko Radosław Lindner, który na mecie okazał się  szybszy o 17 s od swojego brata Arkadiusza Lindnera. Ostatnia grupa pojazdów to klasa UTV. W niej po zwycięstwo sięgnęli Mateusz Budziło i Tomasz Waloch, zaś zagraniczni goście – Christophe Courin i Frederic Fontaine zajęli najniższy stopień podium.   
 

Pełne wyniki rajdu na stronie www.baja16.pl           

Informacja prasowa

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. Więcej w Polityce Prywatności