28.05.2013
Nareszcie się udało…. I i II runda Mistrzostw Polski i Pucharu Polski w Wałbrzychu rozpoczęła na dobre sezon Enduro 2013 w Polsce. Zawody odbyły się 25 i 26 maja br. na Stadionie Sobięcin i hałdzie „Wiesław” u podnóża góry Chełmiec. Organizatorem zawodów był Paweł Isański i Maciej Bogacz przy wsparciu Wałbrzyskiego Stowarzyszenie Motosportu Chełmiec.
Obawy organizatorów i zawodników poparte prognozami pogody na szczęście nie potwierdziły się. Temperatury, co prawda nie rozpieszczały ale obyło się bez opadów deszczu, a już pozytywnym zaskoczeniem były przejaśnienia z promieniami słońca.
MP i PP w Enduro należą do zawodów, które najbardziej cieszą się frekwencją zawodników. Na starcie w Wałbrzychu stanęło ponad stu dwudziestu uczestników. Zarówno motocyklistów, jak i quadowców, a wśród nich czołowi polscy zawodnicy Enduro ale i amatorzy, którzy mogli się zmierzyć z najlepszymi.
Wałbrzyskie zawody rozgrywane były w nowej w naszym kraju formule EnduroSprint, która to formuła rozgrywana jest na podobieństwo rajdów samochodowych, pętla wynosi około 10-15 km, taki jest standard Enduro Sprint i na takiej pętli ulokowane są dwie próby czasowe tzw. OSy i w związku z tym na pętli wychodzą dwa odcinki z pomiarem czasu i dwa odcinki dojazdowe. Zawodnicy mają też określony czas przejazdu takiej pętli ponieważ wyjeżdżają na nią kilkukrotnie i muszą się w swoim czasie zmieścić ponownie na starcie, przykładowo jeśli mają co 30 min ponownie wjechać na start to muszą te odcinki dojazdowe pojechać równie szybko aby zdążyć i wjechać w swoją strefę startu.
Zawody składały się w zasadzie z dwóch etapów: próba cross, szybka i dynamiczna, z licznymi ciasnymi zakrętami o długości 1600m, która rozegrana została na Stadionie na tamtejszym torze motocrossowym wraz z próbą extreme liczącą około 600 metrów, na której to zawodnicy musieli wykazać się dużym kunsztem przejazdu przez przeszkody typu belki, beczki, opony oraz kamienie. Natomiast trudniejsza część trasy była zlokalizowana na pobliskiej hałdzie i to już został rozegrany sześciokilometrowy odcinek specjalny - test Enduro. Trasa charakteryzowała się wysokim poziomem trudności ze stromymi, długimi podjazdami, trawersami i zjazdami w wąskich przesmykach pomiędzy konarami drzew. Tutaj niewielki błąd zawodnika mógł wiele kosztować. I tak nie obyło się bez drobnych usterek, jak złamanej kierownicy i przebitych chłodnic, czy pourywanych osłon i części błotników. Ale na szczęście to tylko kosmetyka.
Na zawodach mogliśmy zobaczyć również Klasę Kobiet. Dziewczyny dzielnie walczyły i nie odpuszczały i w tej własnie klasie niepokonana była Wiktoria Horodyńska z ET Kielce, która zajęła pierwsze miejsce i zdobyła komplet punktów.
Wśród męskiej części zawodników, pośród motocyklistów w Mistrzostwach Polski niepokonanym był Paweł Szymkowski z CKM Cieszyn, który swojej klasie E2/E3, jak i w generalce uplasował się na pierwszej pozycji z kompletem punktów. Zapytaliśmy się naszego Mistrza, jak ocenia nową formułę: „ uważam, że powinniśmy w Polsce dążyć tylko do tego typu zawodów, ma to sens. Nie było długich dojazdówek, przez co mogliśmy więcej po tych próbach pojeździć, a łączny czas wynosił około godziny. Na innych zawodach zdarza się, że łączny czas prób to zaledwie 20 minut tak, że pod tym kątem, to zdecydowanie lepiej. I fajnie, że nie było przestojów fakt, że człowiek jest trochę zmęczony ale to chyba o to chodzi”
W klasie MP E1 motocykli pierwsze miejsce po dwóch dniach zawodów zajął Maciej Giemza z KTM Novi Kielce również z kompletem punktów. A w PP w klasie E1 zwycięstwo z kompletem punktów odniósł Błażej Niedźwiedź z CKM Cieszyn.
Sebastian Banaś z kolei z SM PANDA Racing wygrywa zawody w klasie E2/E3 w Pucharze Polski Enduro. W klasie Quad Open Pucharu Polski Bartłomiej Perdeus z ATV Bielsko Biała wygrał obydwa wyścigi z kompletem 40-stu punktów. Natomiast pierwszym miejscem po dwóch dniach zawodów w tejże klasie w Mistrzostwach Polski może poszczycić się Damian Rajczyk z MK Oborniki.
Zapytaliśmy się Zbigniewa Zych, zdobywcy drugiego miejsca w generalnej klasyfikacji PP Quad Open, jak ocenia trasę: „Trasa jest ok., aczkolwiek za mało jest jeżdżenia, nie ma dojazdówek, a sama czasówka jest zbyt krótka, szkoda, że nie mieliśmy możliwości pojechać dalej na hałdę sądzę, że quady poradziłyby sobie bez problemu, no i byłoby więcej czasu żeby odrobić jakieś błędy niż na takiej krótkiej trasie, gdyż tutaj mały błąd i eliminuje mnie żeby walczyć z zawodnikiem, który jest przede mną, przy dłuższej trasie może się więcej wydarzyć. A ta krótka trasa, którą mieliśmy nie była ogólnie trudna.”
Fantastycznie na zawodach spisała się również młodzież. W MP w klasie Junior 50 dzielnie pojechał Kacper Zięba z KTM Novi Kielce, w klasie Junior MP pierwsze miejsce i 37 pkt po dwóch dniach zawodów zdobył Jakub Kucharski, natomiast w PP pierwsze miejsca zajęli: Aleksander Bracik z KTM Novi Kielce w klasie Junior 50 oraz Bogdan Chrzanowski w klasie Junior z Jarper X Racing Teamu.
W rywalizacji klubowej na pierwsze miejsce w Mistrzostwach Polski wysunął się CKM Cieszyn zostawiając w tyle KTM Novi Kielce, który od kilku lat nie ma sobie równych. Ciężka praca zawodników daje efekty. Zapowiada się zatem w tym sezonie emocjonująca walka między klubami. Na pewno będziemy ten wyścig obserwować.
Nie obyło się również bez rozczarowania, które to malowało się na twarzach zawodników startujących na quadach oraz Klasy Kobiet, którzy to nie zostali niestety dopuszczeni do próby Enduro na pobliskiej hałdzie.
O formule Enduro Sprint opowiedział nam Prezes WSM Chełmiec Paweł Isański:
- "Formuła Enduro Sprintu bardzo nam się spodobała, ponieważ jest dużo jeżdżenia w sumie między 80, a 100 km pokonuje zawodnik i praktycznie jedzie po bezdrożach, nie ma długich i nudnych dojazdówek typu drogi publiczne czy płaskie odcinki, gdyż dojazdówki są poprowadzone w terenie równie trudnym ekstremalnie, po bezdrożach. Właśnie dlatego, drugim plusem jest to, że można startować motocyklami bez homologacji typu cross, to jest o tyle fajne, że kto jeździ w crossie czy jeździ w cross country ma możliwość liźnięcia trochę enduro, bo pewne formy są zachowane typu PKC czyli punkt kontroli czasu, na który trzeba wjeżdżać zgodnie z tymi czasami startów. Także formuła startu, że startuje się pojedynczo, zawodnicy puszczani są na trasę co 20 sekund, także tutaj wiele jest takich elementów wspólnych, myślę że to jest fajne, żeby komuś przybliżyć to enduro, bo na pierwszy rzut oka enduro tradycyjne jest bardzo trudne. Dla kogoś, kto nigdy z tym nie miał do czynienie to oznakowania, formy wyliczenia czasów, PKC, trasy, dojazdówki plus jeszcze park zamknięty, strefy napraw, to jest zupełnie inna bajka. Dlatego też wiele osób może się przestraszyć i chętniej wybierane są zawody cross country. A Enduro to jest taka formuła, która adresowana dla ludzi, którzy nie dysponują może dużą kondycją ale umiejętnościami. Bo tutaj umiejętnie i szybko trzeba pokonywać poszczególne przeszkody, naturalne czy sztuczne, a trasa też tak przebiega, że ma dużo przeszkód naturalnych do pokonania, cross country to jest ściganie się na długim odcinku, a tutaj jest ściganie z samym sobą, ma się w głowie czasy i trzeba, jak najszybciej pokonać przeszkodę. Enduro powinno być w trudnym terenie i powinno od zawodników wymagać umiejętności, no a przede wszystkim powinni uczyć się zawsze czegoś nowego. Widzimy, jak zawodnicy pokonywali przeszkody w pierwszy dzień, gdy jechał Puchar Polski, a na drugi dzień zawodów, jak zawodnicy pokonywali te same przeszkody. W drugi dzień już te przeszkody nie stanowiły takiego problemu, a na początku była panika i chcieli wprowadzać jakieś zmiany. Jestem zdania, że jak ktoś się boi enduro, to niech nie jeździ, nie możemy przygotować trasy patrząc na tych najsłabszych, należy podnosić poprzeczkę. Ja jestem zawiedziony poziomem naszego polskiego enduro, mam porównanie, gdyż dwa razy widziałem zawody pucharu czeskiego i klasy hobby i proszę mi wierzyć, że czescy amatorzy objechaliby nie jednego zawodnika z Mistrzostw Polski. Nie powinno być takiej sytuacji, że zawodnik przychodzi i prosi aby zmienić trasę, jedzie albo nie jedzie. Powinna być dyscyplina. Jest taka trasa, to jadę! Nie dam rady, to trudno... nie objadę całej trasy"
- A dlaczego quady nie zostały dopuszczone na odcinki specjalne na hałdzie?
- "Ja jestem w ogóle przeciwny quadom w enduro, to jest zboczenie. Nie mam możliwości, jak ktoś chce pojeździć quadem, to jest cross country, a klasyczne enduro to są motocykle. Zgodzono się na quady w enduro tylko ze względu na frekwencję ale jak mamy przygotować próbę extreme, jak quady przejadą po beczkach, po oponach, belkach albo trasa, która prowadzi gdzieś wąwozem, bo takie są też wąskie przesmyki między drzewami, to są najciekawsze odcinki enduro, a my musimy robić osobną trasę dla quadów, oczywiście jest coś takiego, jak enduro quadów ale to są osobne zawody i robi się trasę tylko pod quady. Nie powinno się tego łączyć, to jest duży błąd i jestem stanowczym przeciwnikiem takiego rozwiązania"
- Czyli nie będziecie układać trasy pod quady tylko będziecie trzymać się tej klasycznej formuły?
- "Tak, nam zależy na tym klasycznym Enduro, żeby zawodnicy podnosili swoje umiejętności. Nie da rady tego zrobić, nie ma złotych środków, my jak najbardziej też zachęcamy do jazdy na quadach ale w innych zawodach np. typu cross country . I tak trasa enduro dla quadów od cross country w zasadzie nie różni się niczym, bo nie ma na niej przeszkód, zatem po co robić enduro quadowe? I uważam, że ta formuła powinna zniknąć”.
Zmartwiło nas to, co usłyszeliśmy ale zostawiamy to pod rozwagę każdemu z zawodników.
Należy podkreślić jednak, iż organizator zawodów spisał się na piątkę z plusem. Dobra organizacja i bezpieczeństwo zawodów stawiane będą jako przykład dla innych klubów. Do obsługi było 22 sędziów tzw. flagowych, którzy stali na trasie i pilnowali bezpieczeństwa oraz prawidłowo przejechanej trasy aby zawodnicy nie skracali trasy i aby nie jeździli poza taśmami. Zawody były zabezpieczone od strony medycznej dwoma patrolami GOP-u, w pełni wyposażonymi. No i oczywiście teren, który mają do dyspozycji jest godny pozazdroszczenia. Mamy nadzieję, że organizatorzy będą robić więcej tego typu imprez sportowych.
A, jak Paweł Szymkowski ocenia organizatora? : „bardzo dobrze, nawet jakby ktoś chciał, to nie dało się ściąć trasy, nie ma tak, jak zdarza się gdzie indziej, że już w pierwszym okrążeniu taśmy są pozrywane, tutaj czegoś takiego nie było, próba endurowa fajna urozmaicona, w stylu Mistrzostw Europy, crossowa mogłaby być trochę dłuższa, bardziej pokręcona na łące ale też była OK”.
Należy na koniec dodać, iż pomimo wzajemnej rywalizacji zawodników na tego typu zawodach, atmosfera była naprawdę fantastyczna, czysta sportowa rywalizacja i wzajemna pomoc zawodników na trasie i przy sprzęcie, tego typu postawy stawiamy za wzór!
Poniżej zamieszczone zostały wyniki oraz galeria zdjęć.
A my zapraszamy już na kolejne zawody organizowane przez WSM Chełmiec i nie tylko.
Kobiety - Klasyfikacja indywidualna zawodów
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
171 |
20 |
20 |
40 |
||||
2 |
82 |
17 |
17 |
34 |
||||
3 |
38 |
13 |
15 |
28 |
||||
4 |
212 |
15 |
13 |
28 |
||||
5 |
815 |
11 |
10 |
21 |
||||
6 |
505 |
NS |
11 |
11 |
||||
7 |
66 |
10 |
NS |
10 |
Quad Open I i II runda Pucharu Polski - Klasyfikacja indywidualna zawodów
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
595 |
20 |
20 |
40 |
||||
2 |
711 |
17 |
17 |
34 |
||||
3 |
500 |
15 |
15 |
30 |
||||
4 |
998 |
11 |
13 |
24 |
||||
5 |
545 |
13 |
11 |
24 |
||||
6 |
666 |
10 |
10 |
20 |
||||
7 |
54 |
8 |
9 |
17 |
||||
8 |
653 |
9 |
8 |
17 |
||||
9 |
129 |
NS |
NS |
0 |
Quad Open I i II runda Mistrzostwa Polski - klasyfikacja indywidualna zawodów
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
469 |
20 |
20 |
40 |
||||
2 |
517 |
17 |
15 |
32 |
||||
3 |
96 |
10 |
17 |
27 |
||||
4 |
68 |
15 |
11 |
26 |
||||
5 |
29 |
13 |
13 |
26 |
||||
6 |
445 |
11 |
10 |
21 |
||||
7 |
609 |
9 |
9 |
18 |
||||
8 |
316 |
8 |
8 |
16 |
Motocykle Generalna - Klasyfikacja indywidualna zawodów
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
41 |
20 |
20 |
40 |
||||
2 |
101 |
17 |
17 |
34 |
||||
3 |
99 |
15 |
15 |
30 |
||||
4 |
10 |
13 |
11 |
24 |
||||
5 |
23 |
9 |
13 |
22 |
||||
6 |
323 |
11 |
10 |
21 |
||||
7 |
6 |
10 |
8 |
18 |
||||
8 |
777 |
8 |
7 |
15 |
||||
9 |
55 |
7 |
5 |
12 |
||||
10 |
19 |
4 |
6 |
10 |
||||
11 |
111 |
6 |
4 |
10 |
||||
12 |
73 |
0 |
9 |
9 |
||||
13 |
7 |
5 |
3 |
8 |
||||
14 |
16 |
3 |
0 |
3 |
||||
15 |
88 |
2 |
1 |
3 |
||||
16 |
74 |
2 |
2 |
|||||
17 |
176 |
1 |
1 |
|||||
18 |
370 |
0 |
0 |
|||||
19 |
61 |
0 |
0 |
0 |
||||
20 |
756 |
0 |
0 |
0 |
||||
21 |
122 |
0 |
0 |
0 |
||||
22 |
46 |
0 |
0 |
0 |
||||
23 |
244 |
0 |
0 |
0 |
||||
24 |
51 |
0 |
0 |
0 |
||||
25 |
64 |
0 |
0 |
0 |
||||
26 |
237 |
0 |
0 |
0 |
||||
27 |
70 |
0 |
0 |
0 |
||||
28 |
48 |
0 |
0 |
0 |
||||
29 |
252 |
0 |
0 |
0 |
||||
30 |
238 |
0 |
0 |
0 |
||||
31 |
158 |
0 |
NS |
0 |
||||
32 |
31 |
0 |
0 |
|||||
33 |
36 |
0 |
0 |
|||||
34 |
14 |
NS |
0 |
Motocykle MP E1 - Klasyfikacja indywidualna zawodów
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
101 |
20 |
20 |
40 |
||||
2 |
23 |
15 |
17 |
32 |
||||
3 |
6 |
17 |
15 |
32 |
||||
4 |
55 |
13 |
13 |
26 |
||||
5 |
244 |
10 |
11 |
21 |
||||
6 |
48 |
9 |
10 |
19 |
||||
7 |
158 |
11 |
NS |
11 |
Motocykle MP I i II runda E2/E3 - Klasyfikacja indywidualna zawodów
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
41 |
20 |
20 |
40 |
||||
2 |
99 |
17 |
17 |
34 |
||||
3 |
10 |
15 |
15 |
30 |
||||
4 |
323 |
13 |
13 |
26 |
||||
5 |
88 |
10 |
11 |
21 |
||||
6 |
16 |
11 |
10 |
21 |
||||
7 |
237 |
8 |
6 |
14 |
||||
8 |
238 |
7 |
7 |
14 |
||||
9 |
176 |
9 |
9 |
|||||
10 |
370 |
9 |
9 |
|||||
11 |
31 |
8 |
8 |
|||||
12 |
36 |
5 |
5 |
|||||
13 |
14 |
NS |
0 |
Motocykle PP E1 - klasyfikacja indywidualna zawodów
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
90 |
20 |
20 |
40 |
||||
2 |
916 |
13 |
13 |
26 |
||||
3 |
114 |
17 |
17 |
|||||
4 |
241 |
17 |
NS |
17 |
||||
5 |
44 |
15 |
15 |
|||||
6 |
722 |
15 |
NS |
15 |
||||
7 |
313 |
0 |
Motocykle PP E2/E3 - klasyfikacja indywidualna zawodów
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
53 |
17 |
17 |
34 |
||||
2 |
233 |
13 |
20 |
33 |
||||
3 |
108 |
10 |
15 |
25 |
||||
4 |
139 |
11 |
10 |
21 |
||||
5 |
719 |
15 |
6 |
21 |
||||
6 |
370 |
20 |
20 |
|||||
7 |
102 |
3 |
13 |
16 |
||||
8 |
12 |
9 |
7 |
16 |
||||
9 |
312 |
6 |
9 |
15 |
||||
10 |
288 |
5 |
8 |
13 |
||||
11 |
65 |
11 |
11 |
|||||
12 |
300 |
8 |
NS |
8 |
||||
13 |
577 |
7 |
NS |
7 |
||||
14 |
444 |
1 |
5 |
6 |
||||
15 |
388 |
2 |
4 |
6 |
||||
16 |
93 |
4 |
NS |
4 |
Junior 50 MP I i II runda - Klasyfikacja indywidualna zawodów
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
197 |
20 |
20 |
40 |
||||
2 |
667 |
15 |
17 |
32 |
||||
3 |
52 |
17 |
15 |
32 |
||||
4 |
526 |
11 |
13 |
24 |
||||
5 |
53 |
13 |
11 |
24 |
||||
6 |
773 |
10 |
10 |
20 |
Junior MP - Klasyfikacja indywidualna zawodów
Poz. |
Nr |
Zawodnik |
Klub |
Marka |
Spon. |
Pkt. 1 |
Pkt. 2 |
Suma pkt. |
1 |
777 |
20 |
17 |
37 |
||||
2 |
73 |
11 |
20 |
31 |
||||
3 |
7 |
17 |
13 |
30 |
||||
4 |
19 |
15 |
15 |
30 |
||||
5 |
61 |
13 |
9 |
22 |
||||
6 |
756 |
10 |
10 |
20 |
||||
7 |
122 |
9 |
8 |
17 |
||||
8 |
51 |
8 |
7 |
15 |
||||
9 |
252 |
7 |
6 |
13 |
||||
10 |
74 |
11 |
11 |
źródło wyników: www.motoresults.pl